Panduro Creative Challenge

För ett tag sedan tackade jag  med ett stort leende ja till att vara med i en tävling anordnad av Panduro:

”Panduro Hobby har utmanat ett urval externa inrednings- och pysselintresserade bloggare med en tävling. Efter två veckor bedömer en enväldig jury, bestående av anställda på Panduro Hobby, vilket alster som:

* Är mest nytänkande
* Har mest kreativ höjd
* Är mest troligt att inspirera andra att börja pyssla.


Tävlingen startar fredagen den 16 oktober. De utvalda bloggarna kommer under två veckor att tävla i att skapa det mest kreativa, nytänkande och inspirerande alstret. Deltagarna får ett pysselpaket med samma innehåll. Det finns få begränsningar för hur de tävlande väljer att använda pysslet och antalet alster som de väljer att tävla med. De får komplettera med egna pysselprodukter, enda kravet är att de alster de väljer att tävla med innehåller något av innehållet i pyssellådan.

Pyssellådan innehåller: fyra burkar hobbyfärg, penslar, självhäftande väggdekorationer, ett startset för scrapbooking inklusive några piffiga ”accessoarer”, ett smyckesstartkit samt verktyg.”

produkter

Strax efter att jag hade tackat ja fick jag hem ett jättepaket som innehöll alla saker som ni kan se här ovanför. Ni må tro att hjärnan har gått på högvarv sedan dess!

Vad är då min tanke med denna utmaning? Många av de andra deltagarna har gjort fantastiska alster; kronor av ståltråd, dukningar inspirerade av hösten…saker som jag inte alls behärskar och som bara skulle kännas dumt att försöka sig på att göra. Jag kände mig lite nedslagen nästan och undrade vad jag hade att bidra med. Se tänkte jag att jag  behöver ju faktiskt inte försöka krysta fram massa saker som inte är jag. Det är ju scrapbookingen som är ”min grej”, och min idé till tävlingen är att visa på hur underbart bred den här hobbyn kan vara.

Scrapbooking handlar inte bara om att rutinmässigt klippa & klistra! Många är vi som kan vittna om hur ”scrapfebern” har fått oss att se världen med lite andra ögon; vi ser scrapbookingmaterial i det mesta helt enkelt. Själv har jag min jackficka fylld med rostiga metallsaker, en kapsyl, några piratpengar i plast och ett glittrigt skosnöre som jag har hittat ute och kastat mig över. *ler* Använt på rätt sätt är de ju skatter!

Det var även med dessa scrapfebriga ögon som jag såg på materialet som jag fick hem. Hur skulle jag kunna använda materialet till något som förgyller just min hobby? I resten av inlägget kommer jag att presentera de alster som jag har fått ihop.

BIDRAG 1

Canvas samlingsbild

Här är tre små canvastavlor som jag har gjort för att ha i min pysselhörna; de har helt enkelt det ädla syftet att inspirera mig när jag lider av idétorka. 😀

Canvas 1

Minns ni de där väggdekorationerna som fanns i paketet? Jag tänkte direkt ”Ooooo masker!” när jag såg dem. Jag renklippte ett par av dem så att de blev mer detaljerade och fäste dem på ett par papper från tävlingskittet – väggdekorationerna är ju självhäftande precis som ”vanliga” masker. Min vana trogen distressade jag papperen rejält så att de blev mer dämpade samt glimmermistade, och så tog jag bort ”maskerna”. Som synes är ju papperets originalfärg fortfarande synlig där maskerna satt, och bildar en fin kontrast i form av olika blad och växter.

Canvas 1 detalj

Canvas 1 detalj 2

Smyckesstartkittet vi fick hem var också väldigt roligt att leka med. Även en pärlrookie som jag kan ju lätt få till sådana här dekorationer.

Canvas 2

Samma stil här! Massor av silvrigt embossingpulver runt hela tavlan…

Canvas 2 detalj

Massor av blommor passade fint till ”Grow”-temat. 🙂

Canvas 3

Och tavla 3!

Canvas 3 detalj

En liten ängel fick komplettera ”Believe”-temat. Fin va? Även pärlor och smyckesdetaljer kan användas för att förhöja scrapbookingalster…

Canvas 3 detalj 2

Två lager UTEE (tjockt embossingpulver) och ett lager silvrigt embossingpulver gav den här coola effekten. Aj lajk!

BIDRAG 2

Paket

Här har jag försökt få till en kreativ scrappad presentinslagning; remsor av naturfärgat papper målades med guldfärgen från kittet och flätades kring paketet. Därefter virade jag ett brunt sidenband kring remsorna och dekorerade med en blomma som jag färgat brun och glimmermistat så att den glänser fint, samt med lite fler pärlor.

Paket detalj

Flätningen. 😀

BIDRAG 3

Armband

Jag har gjort ett armband! Nu vet jag inte om det har så mycket att göra med grundidén att visa på scrapbooking som en bred hobby, men jag blev så inspirerad av mig själv *ler* när jag gjorde skyddsängeln till ”Believe”-tavlan att jag bara blev tvungen att testa ett helt armband med liknande små änglar! Ett sidospår alltså, men roligt…

Det är gjort med detaljer från smyckeskittet (hattnålar, motringar, lås etc.) samt med sötvattenspärlor och skyddsänglar som jag trixade ihop.

Armband detalj

Ganska nöjd blev jag allt…mitt livs första armband (sen förskolan, åtminstone…)!

BIDRAG 4

Emmas student 09

Jag höll ju nästan på att glömma av att det gick att göra en alldeles vanlig layout av scrappapperen som jag fick hem. 😉 Jag tyckte att de blommiga glada papperen passade bra till detta studentkort och lade även till lite die cuts och lite rub ons som fanns i kittet. Rubriken ”Bloom and Grow” klippte jag ut från förpackningen som papperen kom i. *ler* Det passade ju perfekt till min lilla älsklingsstudent, att blomstra och växa som person önskar jag henne verkligen!

Ja, det var allt som jag har fått ihop hittills. Jag har mycket material kvar – och många idéer – men tyvärr också tenta på tisdag så jag får se om jag hinner få ihop något mer.

Tack för titten!

Kraam från Lillnettan/Anneth

16 thoughts on “Panduro Creative Challenge

  1. Wow! Så läckra saker…!! Gillade allt! =)
    Tycker absolut att du ska fortsätta göra smycken, armbandet blev ju jättetjusigt!
    Har mängder med små smyckesänglar i olika färger som jag tillverkat och har fram till nyligen bara använt dem som hängsmycken – men testade dem som örhängen förra veckan. Kanske skulle ”låna” din idé och göra ett armband…
    KRAM, Therése

  2. Sååå mycket fina saker du har gjort,, blev stört förälskad i armbandet så snyggt .
    Tack för påhälsningen hos mej, blev så GLAD över dina ord,.

    Kram Anneli

  3. Hej Anneth!

    Jag visste inte att du hade en blogg, hittade den nyss via facebook.. men vilka otroligt fina grejer du gjort!

    Jag kan verkligen ingenting om scrapbooking, men det verkar väldigt kreativt och lätt att fastna i.

    Blir faktiskt lite inspirerad att prova på det själv nu när jag kollar din blogg.. hoppas du vinner tävlingen! Ska hålla tummarna.

    Hoppas allt är bra med dig.
    Kramar! /Ann

  4. Nämen Nettan, vilken rolig tävling du har varit med i. Hur har jag kunnat missa det???? Vilka underbara inspirerande saker du hittat på. Tavlorna är fantastiska och presentinslagningen imponerande! Duktiga du=)

    Kram

Kommentera

