Seer du stjärnan i det blåå

Hallå! Igår tog jag en paus från julkortsmakeriet och gjorde stjärnor att hänga i fönstren i stället. Det kommer bli fint tillsammans med våra nya julgardiner som vi ska hämta sen…

Här är den första, i blå och lila toner med massa stickles. Den hänger i köket och ser mysig ut.

Här är den som jag gjorde klart i morse; den är mer neutral i färgerna men också lite mer arbetad, med swirls i salviagrönt och silver och med öljetter som pynt. Och stickles. I love stickles! 😀

Nu ska vi se om jag kan beskriva hur man gör…på bilden utgår de från en A4 som man skär till så att man får en helt fyrkantig pappersbit, men jag skar helt enkelt till ett 20×20 cm papper med skärmaskinen. Varför krångla till det? 🙂 Tilläggas bör också att cardstock funkar att använda men att ett tunnare papper gör vikningarna klart enklare. Använd din bone folder (eller som jag, en täljd smörkniv i trä…)!

2. Biga från det ena hörnet på din kvadrat till det motsatta. Gör samma sak med de övriga två hörnen så att papperet är skårat enligt bild 2.
3. Vik ihop hörnen mot mitten.
4. Klipp ett jack halvvägs in mot mitten, mitt i varje sida (hörnen ska fortfarande vara invikta).
5. Vik ner sidorna mot vikningen vid klippningen. Du ser på bilden hur du ska göra.
6. Vik alla sidorna på samma sätt. Nu är det en stjärna!
7. Gör en likadan stjärna och klistra ihop dem vridna mot varandra, så att den blir åttauddig.
Dekorera mitten med ett stämpelmotiv eller något, om du vill så klart.
(Beskrivningen hämtad från Landstokens blogg.)

 

Har förresten konstaterat att min man numera väldigt ofta har glitter i ansiktet. Han suckar när jag påpekar det och menar att det ligger ett tunt lager embossingpulver över hela lägenheten efter helgens cybercrop. Vaddå, julfint ju! 😀

God Jul-kramar på er!

/Anneth

3 thoughts on “Seer du stjärnan i det blåå

Kommentera

