Maskning

Hej på er! Jag har äntligen vågat mig på att använda tre stämplar samtidigt i ett litet montage. Jag köpte dem med detta i åtanke men hittills har jag börjat svettas nervöst vid blotta tanken på detta, som jag föreställde mig, jättejobb. Jag tänkte jag skulle visa steg för steg hur jag gjorde – kanske kan jag inspirera någon att prova på denna typ av montering som kallas maskning.

Man börjar så klart med att plocka fram allt som behövs; stämplarna, papper att stämpla på, stämpeldyna & akrylblock (stämpelrengöringen har jag inte fotograferat, men jag förutsätter att ni kommer ihåg att göra rent stämplarna efter användning :-)), memolappar (såna där som är lite klistriga på baksidan) och sax.

Stämpla det motiv som ska vara längst fram i collaget på stämpelpapperet. Direkt efteråt, stämpla med färgen som är kvar på ett gult memopapper. Se till att en del av motivet hamnar där det är klister på baksidan.

Klipp noggrannt ut motivet på memolappen – det är detta som är ”masken” som ska täcka över stämpelmotivet och göra så att de andra motiven hamnar bakom det snarare än mitt i det. Jag hade listigt nog räknat ut att jag inte behövde klippa ut hela motivet (varför ser ni sedan).

Lägg på masken så att den täcker stämpelmotivet. Tack vare det lite klistriga så kommer inte lappen att glida omkring och hamna snett. Måtta ut hur du vill ha de andra motiven.

Stämla motivet som ska vara näst längst bak i den lilla ”scenen”. Här tänkte jag fel först och stämplade fåtöljen som flickan skulle sitta i…gör om, gör rätt! Gör en mask av stämpelmotiv två precis på samma sätt som förut. Klipp ut masken och täck över motivet med den.

Så här ser det ut när båda maskerna är på plats. Nu är det dags för den sista stämplingen. Håll tummarna för att det hamnar på rätt plats!

Så här blev det. Inte så dumt va? Dra nu försiktigt bort maskerna och beskåda det färdiga resultatet.

Ta-daaaah! Det såg väl inte så förskräckligt svårt ut, eller hur? Spring och testa med er!

Stor kram från Lillnettan

11 thoughts on “Maskning

  1. Så snyggt det blev. Får nog ta och köpa lite fler stämplar som man kan sätta ihop på det visset.
    Vart har du köpt dessa tre stämplarna om man får fråga.

  2. Men du så läckert! Och vilken toppenbra beskrivning;D men jag vet inte om det ät något för min hjärna:P
    Vem vet , med den här beskrivningen så kanske det går.

    Ha det så bra!

  3. Men gud vilken bra tutorial, tack så mycket!! Jag har precis som du våndats över detta med flera stämplar, men nu tror jag nog att jag också törs ge mig på det 🙂

Kommentera

