Monogram på ljus

Jag tände en bricka ljus i höstdunklet förut för att åtminstone ha något mysigt att titta på när jag läste i pluggböckerna. Visst ser det härligt ut? (Har lekt lite med bilden i Photoshop…)

När jag satt där och tittade på ljusen (det är samma ljus som vi hade som dekoration på bröllopet så jag drömde mig nog bort lite) så slog det mig att ni kanske skulle vara intresserade av att lära er hur man får till monogram (eller vad som helst egentligen) på ljus! Jag har nämligen grejat till dem själv och det är inte alls särskilt svårt.

Du behöver:

  • Blockljus
  • Vitt silkespapper
  • Dator och laserskrivare
  • Ett tänt ljus + en sked
  • En sax och tejp
  1. Fixa till ett monogram i ett program på datorn. Vissa fixar det i Photoshop, jag är för oteknisk så jag använde mig helt enkelt av WordArt i Word. Blir det inge’ bra så finns stiliga monogram att köpa från www.monogramsidan.se för en billig peng.
  2. Skriv ut det så att du ser hur stort det blir och var på papperet som utskriften hamnar.
  3. Klipp ut en bit silkespapper som är några cm större än monogrammet. Tejpa försiktigt fast det över monogrammet på utskriften (tanken är alltså att du ska skriva ut det igen på samma papper men att utskriften då ska hamna på silkespapperet). Tejpen är till för att silkespapperet inte ska fastna i skrivaren och orsaka trassel & kaos, vilket inte är så himla kul. (Been there, done that…) För mig spelar det ingen roll hur jag lägger silkespapperet, men andra menar att resultatet kan variera beroende på om man har den glatta eller den lite mattare sidan på papperet uppåt. Prova er fram till vad som passar er skrivare, helt enkelt.
  4. Skriv ut!
  5. Klipp ut så nära motivet som du kan. Fundera ut var du vill placera det på ljuset.
  6. Tänd ett ljus och håll skeden en bit ovanför lågan så att den blir varm. Det kan bli sotfläckar på skeden som dock bör gå bort vid tvätt & polering, men för säkerhets skull kanske inte gammelmormors arvegodsskedar bör användas.
  7. Placera monogrammet på ljuset och dra med lätta drag med skeden över det – stearinet kommer att smälta lite grand av hettan och ”limma” fast silkespapperet. Detta kräver kanske lite övning innan man har fått kläm på hur hårt man ska trycka med skeden, hur varm den måste vara osv, så ha ett billigt IKEA-ljus att öva på innan du sätter igång med de dyrbara doftljusen.
  8. Ta emot omgivningens beundran och hänförelse med en serie nådiga vinkningar och leenden!

Inte så himla svårt va? Nu ska jag bloggsurfa lite innan det är dags för sängen. Jag har gjort ett så himla snyggt kort som jag läängtar efter att få visa, men det är för dåligt ljus för fotografering nu så jag får hålla mig tills i morgon…

Ta hand om er!

Kram Anneth

Kommentera

